Suomi
Gamereactor
artikkelit
The Sims

The Sims - peli, mutta myös paljon muuta

The Sims -sarjalla on takanaan jo yli sata miljoonaa myytyä peliä. Sata miljoonaa on huikea saavutus mille tahansa pelille, ja The Sims onkin rikkonut ennätyksiä kuin posliinikauppaan eksynyt norsu astioita. Pelkkä luku ei kuitenkaan kerro kaikkea.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Mikä selittää sen, että pienten ihmishahmojen eli simien luonti, hallinta ja elämisen puitteiden pystytys on myynyt enemmän, kuin mikään muu peli? Miten virtuaalinen nukkekotileikki on onnistunut kipuamaan kaikkien aikojen eniten myydyksi peliksi? Kun näiden meriittien rinnalle vielä isketään fakta, että Sims on saanut tietokoneiden ääreen myös vyöryn kauniimman sukupuolen edustajia, täytyy takana olla jotain muutakin kuin pelkkä peli.

Ei sillä, että The Simsiä voisi parhaalla tahdollaankaan vähätellä. Sarja on edennyt jo kolmanteen osaan, ja pelkästään PC-puolelle eri pelejä tai lisäosia on julkaistu kolmattakymmettä kappaletta. On tavallista lisäosaa, silkkaa kamasettiä, rinnakkaissarjoja kuten Elämäntarinat sekä Wiiltä tutut MySims-pallopäät. Määrästä ja laadusta huolimatta kehittäjien itsensä tarjonta kalpenee kirkkaasti sille, mitä pelaajat ovat luoneet. Kaikkea sitä mitä pelaajakunta on tuottanut ei voitaisi taltioida millekkään määrälle levykkeitä, ja lisää tulee koko ajan.

Luomisen väline
The Sims lakkaa olemasta peli ja muuttuu välineeksi, jolla pelaajat toteuttavat itseään. Normaalin pelihahmojen ohjastamisen rinnalla on mahdollista rakentaa taloja, sisustaa koteja, suunnitella naapurustoja, testata tilaratkaisuja, filmata liikkuvaa kuvaa tai räpsiä lavastettuja kohtauksia sekä kehittää juonikuvioita, ja kaikki tämä ilman ainuttakaan oheisohjelmaa tai sen suurempia taitovaateita. Jo peli yksin antaa siis valtavat mahdollisuudet itsensä toteuttamiselle, kuten vaikkapa saippuasarjan tekemiseen. Kun päälle lyödään vielä pelivalmistajan tarjoamat ohjelmat, joilla vaatteiden, ihon, meikkien ja silmien sekä erilaisten lattioiden, seinien ja maastopintojen teko on mahdollista, vedetään luovuuden rajat kokonaan uusille metriluvuille.

Oheisohjelmien avulla pelihahmon muokkaamista ei rajoita enää pelkät pelivalmistajan tarjoamat vaate- ja genetiikkavaihtoehdot, vaan pelaajat pääsevät pistämään parastaan niin vaatesuunnittelun kuin muidenkin vermeiden luomisen parissa. Ei tarvita kuin hieman silmää sekä kuvankäsittelytaitoja, ja se ihana postimyyntifirman verkkosivulta löytynyt kesämekko siirtyy omaan peliin jokaisen simin käytettäväksi. Muutama klikkaus lisää, ja saman unelman voi jakaa muiden pelaajien kanssa. Kun pelaamisen rinnalle isketään mahdollisuus tehdä alusta asti itse jotain kohtuullisen helposti, houkuttaa se yhä laajemmat ihmisryhmän näytön äärelle. Tämä näkyy muun muassa venyneenä ikähaitarina.

Tämä on mainos:

Karkuun vain
Kun The Simsin kehittäjät lopettivat oheisohjelmien tuottamisen, pelaajakunta pääsi vasta vauhtiin. Hyvin pian selvisi, ettei pelintekijöiden näkemys kolmiulotteisten hahmojen vaatetuksesta riittänyt alkuunkaan tyydyttämään pelaajien vaateita. The Sims 2 tuskin oli saapunut edes myyntiin, kun innokkaat värkkääjät jo petrasivat helmat, hihat ja lahkeet uusiksi ja loivat kokonaan uuden ohjelman muita hienosäätöjä varten.

Luomispuuhat eivät todellakaan pääty simien ulkoasun tai ympäristön kohentamiseen. Se on vain puolet siitä, miten pelaajat ovat The Simsiä muokanneet. Kaiken mitä pelissä näkee voi pienellä taidolla muokata mieleisekseen aina sohvan muodosta hiusten pituuteen. Näkyvien muokkausten lisäksi eri sivustot tarjoavat myös lukemattomia pelin toimintaa muuttavia esineitä tai sovelluksia, joita kutsutaan hackeiksi tai modeiksi. Niiden avulla pelaajat ovat kiertäneet pelivalmistajan asettamia rajoja niin estetiikan kuin moraalinkin saralla. Ei ole enää kehittäjistä kiinni, miten voit pelata ja miten et, mikä on soveliasta ja mikä ei. Käyttäjien aivoitusten tuotteena pelistä voi vaikkapa poistaa siveän intiimialueita sumentavan efektin tai estot siitä, kenen kanssa voi tulla raskaaksi ja millä tapaa. Raskaampaakin tavaraa löytyy: miltä kuulostaa esimerkiksi hacki, jolla teinin saa raskaaksi, kattoon ripustettavat seksileikkikahleet tai vauvagrilli? "Jos olet ajatellut sitä, joku on sen tehnyt" kuvaa hyvin tarjolla olevien hackien ja modien määrää.

Enemmän kuin pelaamista
Kun säännöt siitä miten voi pelata on pistetty pelaajien toimesta täysin uusiksi, näkyy se välittömästi siinä, miten ja mitä varten ihmiset pelaavat. Pelaaminen ei ole enää vain pelaamista, vaan väline paitsi itsensä toteutamiseen, myös uuden kokeilemiseen, itsensä yllättämiseen ja muiden piristämiseen.

Ei ole lainkaan harvinaista, että itse pelaaminen jää taustalle, kun ympäristö ja hahmot pestataan näyttelijöiksi elokuviin, musiikkivideoihin, sarjakuviin, saippuasarjoihin ja muihin tarinoihin. Pelimaailma muokataan näyttämään vaikkapa keskiaikaiselta kylältä tai keijuikaissaarelta ja kirjoitetaan tarina, joka kuvitetaan tästä miljööstä otetuilla kuvilla. Komeus julkaistaan netissä muiden iloksi. Yksi ajanviete on toisintaa lempiartistin musiikkivideo viimeistä silausta myöten simeillä ja laittaa se muiden kommentoitavaksi. Jos jotain tarvittavaa osasta, kuten hiusmallia, puseroa tai asentoa ei heti löydy, viimeistään pyydettäessä se järjestyy.

Tämä on mainos:

Vaikkei luomuksia jaettaisikaan muiden kanssa, pelaaja voi testata omia arkkitehtuurisia, kuvauksellisia tai sisustussuunnitellullisia taitojaan. Moni käyttäjä huomaakin, että pelkän unelmatalon rakentamiseen on hurahtanut tuntikausia, ja jollain menee saman verran aikaa saadakseen hahmonsa hiottua täydelliseksi. Myös julkisuuden henkilöiden tekeminen on suosittua: peli piristyy kummasti, kun vaikkapa röyhkeä merirosvo Jack Sparrow tepastelee pihanurmelle, ilman paitaa totta kai.

Yhteisö
Luomisen ja jakamisen luonnollinen seuraus on, että verkkoon syntyy näille pyhitettyjä sivustoja ja yhteisöjä. Netistä löytyy tuhansia peliä käsitteleviä sivustoja kaikenkielisinä versioina, ja laatu vaihtelee aina innokaan yläasteikäisen freewebsivuista ammattimaisesti pyöritettyihin rahasampoihin. Osalla sivuista on oma vakiintunut tekijäkaartinsa, toisilla idena on, että kuka tahansa voi laittaa tuotoksensa esille. Pelivalmistaja on alusta asti pyörittänyt omalla saitillaan vaihtopörssiä, mutta pelaajien keskuudessa viralliset tahot tahtovat jäädä harrastajavetoisten sivujen jalkoihin.

Harrastajien saiteilta löytyykin sitten ihan kaikkea mahdollista, vaikka monen pääpaino onkin peliin ladattavissa osissa huonekaluista muodikkaisiin vaatteisiin. Laadukkaimpia osia tuottavat pelaajat ovat yhteisöissä hyvin tunnettuja ja arvostettuja, ja löytyypä heidän joukostaan muutama suomalainenkin kyky. Taitavimmat tekijät tienaavat mukavasti tuotoksillaan, vaikka suurin osa pelaajakunnasta ei erikoisemmin pidäkään ajatuksesta, että saadakseen jotain kanssapelaajan luomaa peliinsä pitäisi siitä myös maksaa.

Kaiken tämän keskellä käydään aktiivista keskustelua myös kaikesta muusta mahdollisesta. Kahnauksia esiintyy aika ajoin, etenkin jos erehtyy väittämään toisen tekemää työtä omakseen, mutta pääasiassa netissä pyörivät pelisarjan ystävät ovat solidaarista joukkoa, joka sallii kaikkien kukkien kukkia..Tietoja ei pihistellä, vaan osaaminen jaetaan ja toisia neuvotaan auliisti, ikään tai sukupuoleen katsomatta. Näissä keskusteluissa syntyy myös pelin ja verkon ulkopuolelle ulottuvia ystävyyssuhteita, ja jopa rakkauden nuoliakin on nähty lentävän. Etenkin suomalaisilla sivuilla nurkkakuntaisuus on harvinaista, ja etenkin harrastajavetoiset keskustelufoorumit ja muut sosiaaliset kanavat ovat mukavia hengauspaikkoja. Tämän johdosta sivuilla käy jopa väkeä, joka ei edes pelaa koko peliä.

Kotomaan kamaralla aktiiviset pelaajat tapaavat toisiaan säännöllisesti harrastajakokouksissa eli miiteissä, ja osallistujamäärä kasvaa koko ajan. Suurin yksittäinen osallistujajoukko koostuu teini-ikäisistä tytöistä, jotka myös useimmiten leimataan pelin suurimmaksi pelaajaryhmäksi. Peliä pelaavat kuitenkin kaikenikäiset ihmiset ja myös muut kuin tytöt. Leima teinityttöjen pelistä johtuukin lähinnä siitä, että nuorempi pelaajakunta on äänekkäänpää ja täten näkyvämpää. Suurin osa sivuja pyörittävistä ja hienoimpia luomuksia tehtailevista on kuitenkin pitkälle parikymppisiä, usein jo lähempänä kolmattakymmenettä ikävuotta.

Juuri itse luominen ja sitä kautta itsensä toteuttaminen lienee suurimpia syitä siihen, miksi peli on saanut niin vankan aseman naisten keskuudessa. The Simsin parissa pelaaja ei ole passiivinen valmiin tuotteen loppukäyttäjä, vaan aktiivinen sisällöntuottaja, joka voi vaikuttaa siihen, miten paitsi itse pelaa, myös siihen, miten muut pelaavat. Ulkoisten asioiden ja pelattavuuden muokattavuus mahdollistaa pelin räätälöinnin juuri omalle pelityylilleen sopivaksi. Kun pelistä vielä loistaa poissaolollaan lentävä veri, tötterörintaiset naishahmot ja kilpailuhenkisyys, ei ole ihme, että pelejä muuten karsastavat ihmiset ovat ottaneet pelin omakseen. Laaja nettiyhteisö tekee pelaamisesta vuorovaikutteista, ja vaikka verkon ylitse tapahtuva moninpelaaminen vielä kuviosta puuttuukin, on The Sims nettiyhteisöjen ansiosta hyvin sosiaalinen lajinsa edustaja.

The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims
The Sims

Aiheeseen liittyviä tekstejä

The Sims - peli, mutta myös paljon muuta

The Sims - peli, mutta myös paljon muuta

ARTIKKELI. Kirjoittaja Milsa

Mikä selittää, että pienten ihmishahmojen elämillä leikkiminen on myynyt enemmän, kuin mikään muu peli? Miten virtuaalinen nukkekoti on kivunnut kaikkien aikojen myydyimmäksi peliksi?



Ladataan seuraavaa sisältöä