Täällä sitä ollaan, Mandalay Bay -hotellin 40. kerroksessa, keskellä Las Vegasia. Minut ja huiman pudotuksen erottaa vain ohut kerros lasia, eikä korkean paikan kammoni oikein halua sulattaa moista tietoa. Tästä huolimatta olen täysin taivaassa. UFC eli Ultimate Fighting Championship, maailman suurin vapaaottelijaorganisaatio, on järjestänyt gaalaillan. Vapaaottelijoiden eliitti on viettämässä rentoa iltaa ja minä olen keskellä sitä kaikkea.
Juttelen kahden UFC-kamppailijan, Josh Kosheckin ja Mike Swickin kanssa UFC 2009 Undisputedista ja litkimme laimeaa amerikkalaista olutta. Ilmapiiri on rento ja miellyttävä, musiikki ei pauhaa liian lujalla ja miehet laskevat leikkiä vapautuneesti kaikesta mieleen tulevasta. Kumpikin kertoo pitäneensä edellisestä UFC-pelistä, mutta itse marisen pelin pystyssä käytyjen tappeluosioiden olleen jäykkiä ja mekaanisia. Swickin mielestä peli oli helvetin hauska ja komea, ja verkko-ottelut todella julma kokemus. Huomaan huvittuneena olevani kahta keskustelukumppaniani päätä pidempi, ja ainakin kymmenen senttiä kookkaampi kuin käytännössä kaikki UFC 2010: Undisputed -pelin ottelijat. Pituuserosta huolimatta jokainen heistä voisi tehdä minusta rusetin.
Swickillä on päällään itse tehty T-paita, jossa komeilee "I Love THQ" -painatus. Hän syö puhuessaan. Itse asiassa hän syö koko ajan, eikä näytä koskaan tulevan kylläiseksi. Leipäkori tyhjenee, kookas lautasellinen kananpoikaa katoaa ja kannullinen vettä häviää tuosta vain lyhyen keskustelumme aikana. Ahtaessaan leipäkimpaletta suuhunsa Swick kertoo punninneensa itsensä seuraavan päivän ottelua varten - hän on kadottanut viikon aikana runsaasti massaa ja nestettä, ja nyt on aika tankata. Swick on itse asiassa silti liian suuri ollakseen welterweight-luokituksessa, mutta jotenkin onnistuu aina hivuttamaan painonsa riittävän alas ennen otteluita. Tempusta tuntuu olevan hyötyä, sillä Swick on voittanut viimeisistä viidestä UFC-matsista neljä.
Keskustelu keskeytyy, kun siirrymme Mandalay Bayn konferenssitilaan, jossa UFC:n toimitusjohtaja Dana White ja THQ:n tuottaja Neven Dravinski ovat valmistautuneet esittelemään tulossa olevaa UFC 2010: Undisputed -peliä. White kuulostaa tyytyväiseltä kerratessaan miten vapaaottelun tuntu oltiin saatu edelliseen peliin mallittua. Se näkyi myös myynnissä: UFC 2009 Undisputed myi 3,7 miljoonaa kappaletta. Nopeasti puhuva Dravinski puolestaan on vakuuttunut siitä, että UFC 2010 pyyhkii edelllisosalla lattiaa mennen tullen.
Herrat ohjaavat läsnäolijoiden huomion huoneen länsireunalle pystytetylle valkokankaalle. Esille lävähtää UFC 2010: Undisputedin aloitusruutu, jonka valikot on uusittu muistuttamaan televisiossa nähtävien UFC-kisojen ilmettä. Peliä esitellään ottelulla, jossa virtuaali-Swick ottaa mittaa Paulo Thiagosta. On alusta asti selvää, että peliä kehittelevä Yuke's on petrannut animaation tasoa: molemmat ottelijat ovat selkeästi vähemmän jäykkiä ilmestyksiä. Siirtyessään mattopainiin tappelijat voivat nyt tarrata myös toisiaan ranteista kiinni, mikä saa kamppailun näyttämään ja tuntumaan entistä luontevammalta. On selvää, että Yuke's on halunnut kuroa umpeen pystyssä käytävän ja kehän pohjalla nahistelun välistä kuilua. Otteet ja lukot luonnistuvat autenttisen näköisesti, ja koko pelimekaniikka vaikuttaisi enemmän dynaamiselta: Thiago iskee harhautuksen oikealta ja yrittää päästä Swickin iholle, mutta Swick vastaa käyttämällä kehän reunoja hyödykseen ja rankaisemalla Thiagoa muutamalla ultranopealla suoralla suoraan käkättimeen. Moiset vastaliikkeet ovat uusi lisä peliin ja tuovat tappeluun oikeanlaista fiilistä.
Dravinski pistää paussin Swickin ja Thiagon tukkanuottasille ja tarttuu taas mikrofoniin.
"Olemme sisällyttäneet kaikki fanien kaipaamat ominaisuudet UFC 2010: Undisputediin. Otteista voi nyt vapautua samalla analogiseen tatinvääntöön perustuvalla mekaniikalla kuin millä aiemmin irtauduttiin sidonnasta. Olemme lisänneet peliin myös nopeita lukkoja, ja otetta yrittävät pelaajat voivat nyt epäonnistuessaan kokeilla saman tien uudestaan, ilman tarvetta palata yritysten välissä takaisin puolustusasentoon."
Ottelu jatkuu. Uusi Sway-ominaisuus antaa pelaajien heiluttaa ottelijan kroppaa paremmin, jolloin paitsi iskuihin saa lisää voimaa taakse, myös väistöliikkeet onnistuvat vikkelämmin. Dravinski kertoo, kuinka he ovat luoneet jokaiselle 100 ottelijalle yksilöllisiä liikkeitä ja kuvioita, mikä on minulle illan paras uutinen. UFC 2009 Undisputedin ottelijoiden samankaltainen liikehdintä tuhosi suuren osan peli-ilosta, eikä mikään ihme. Kaksi eri näköistä veteraanitappelijaa liikkumassa tismalleen samalla tavalla ei ollut erityisen aidon näköistä.
UFC 2010: Undisputedissa tilanne on näemmä korjattu: esittelyn ottelussa Swick liikkuu täysin eri tavalla kuin Thiago, aina iskujen liikeratoja ja tempoa myöten. Yuke's on kuuleman mukaan tehnyt jokaiselle kehäketulle nelinkertaisen määrän animaatioita edellisosaan nähden. Ennen kaikkea otteiden suorittaminen näyttää autenttiselta, vaikka jalkatyö eittämättä näyttää edelleen kolholta.
Dravinski jatkaa: "UFC 2010:ssä olemme änkeneet mukaan muutaman uuden taistelulajin, eli karaten, painin ja sambon. Olemme myös lisänneet peliin tuen vasenkätisille -- pelaaja voi itse luoda tappelijansa vasuriksi sekä päättää, kummasta kädestä ne voimakkaimmat lyönnit lähtevät. Pelaajien ei myöskään enää tarvitse valita kahden taistelutyylin välillä omaa ottelijaansa luodessaan, vaan kamppailijalle voi ottaa haluamiaan piirteitä ja tyylejä, oman mielen mukaan."
UFC 2009 Undisputedissa suurin osa pelin 74 taistelijasta oltiin selkeästi luotu pelin omalla hahmonluontimekaniikalla. Tim Sylvia ja Cro Cop olivat tästä parhaat esimerkit - molemmat näyttivät oudoilta ja kävelivät jäykästi kuin paksut kepit. THQ mainostaa, että UFC 2010: Undisputedin kohdalla asia on toisin - yhtäkään pelin yli sadasta ottelijasta ei ole tehty hahmonluontityökalulla, vaan jokainen on huolella rakennettu alusta asti mahdollisimman lähelle oikeaa esikuvaa.
UFC 2010: Undisputedin verkkopeliin on lisätty kiehtova uusi ominaisuus: pelaaja voi käydä harjoitusleirin ja jatkaa sieltä 16 ottelijan kesken käytäviin turnauksiin. Turnausten voittaja saa itselleen UFC-sopimuksen, eli avaa peliinsä bonusesineitä. Title-pelitilassa pelaajat puolestaan havittelevat painoluokkansa mestaruusvyötä ja yrittävät pitää sen hallussaan viiden peräkkäisen ottelun ajan. Drevinski kertoo, että vaikka Title-tila kuulostaa samankaltaiselta kuin perinteinen uratila, eroavaisuuksia löytyy. Title-tila keskittyy enemmän kovaan ja nopeaan vyöntavoitteluun, ja jättää muut aspektit kuten harjoitusohjelmat vähemmälle huomiolle.
Esittelytilaisuus päättyy, ja vaikka puhkun innostusta, en pääse testaamaan peliä itse. White valmistautuu kahden haastatteluvuoroaan odottavan journalistiryhmän käsittelyyn, ja jään nurkille hengaamaan siinä toivossa, että pääsisin hetkeksi jututtamaan häntä kahden kesken. Odottelu palkitaan - saan yhytettyä Danan pientä improvisoitua haastattelua varten.
Oliko UFC 2009 Undisputedissa mitään, mistä et pitänyt?
UFC 2009 oli hyvä peli. En pelaa itse kovinkaan paljoa, mutta aina tilaisuuden tullen seuraan hetken nuorten pelaamista. UFC 2009 oli peli, jossa kuka tahansa saattoi poimia ohjaimen ja päästä heti tappelun tuntuun mukaan, mutta vasta runsaasti harjoittelemalla pelaajista tuli todella, todella hyviä.
Vaikka lopputulos olikin hyvä peli, siitä puuttui kuitenkin monia asioita, ja vasenkätisyys, nopeat otteet ja turnauspelitila ovat juuri näitä puutteita. Kun Devinski tuossa äsken sanoi, että UFC 2010 murhaa edeltäjänsä, hän ei yhtään liioitellut. Olen pelannut tulokasta aika paljon ja tajunnut itsekin, miten paljon parempi peli se oikeasti on. Tämä ei ole mikään EA:n peli, joka yrittää ryystää mahdollisimman paljon rahaa mahdollisimman vähällä vaivalla, eli päivittämällä kourallisen pelipaitoja ja lisäämällä pari hassua ottelijaa. Kyseessä on ihan oikea peli, joka jättää edeltäjänsä jälkeen kaikilla tavoilla.
Mitä mieltä olet EA:n tulevista ottelupeleistä, erityisesti näiden suorasta kilpailijasta, vapaaottelua kuvaavasta EA Sports MMA:sta?
EA Sports voi painua helvettiin. Itse asiassa, koko EA voi painua helvettiin! Tiedätkös, muutama vuosi sitten otimme EA Sportsiin yhteyttä ja tarjosimme heille mahdollisuutta tehdä uuden UFC-pelin. He kieltäytyivät kunniasta, sillä heidän mielestään vapaaottelu ei ole mikään oikea urheilulaji. Oletko ikinä kuullut toista yhtä idioottimaista väitettä? Ja tässä sitä ollaan - kahta vuotta myöhemmin meillä on peli joka on myynyt lähes neljä miljoonaa kappaletta, ja vapaaottelu urheilumuotona kasvattaa suosiotaan koko ajan. Ja nyt, kuinka yllättävää, EA ryhtyy kehittelemään omaa vapaaottelupeliään ja mainostaa lajin olleen koko ajan EA:n sydäntä lähellä. Pirun idiootit. Painukoot helvettiin. UFC on kehittänyt koko vapaaottelun ihan yksin, hartiavoimin, ja on luonut koko lajille todella tukevan pohjan, ja nyt EA kuvittelee voivansa vain kävellä paikalle ja omia koko homman itselleen. Ei ikinä. Ei mikään mahti maailmassa eikä mikään määrä rahaa tee EA:sta vapaaottelun asiantuntijaa. EA on feikkiyhtiö täynnä feikkipaskiaisia, jotka ajattelevat vain rahaa. Suksikoot kuuseen koko konkkaronkka.
Lyhyt haastattelu on pakko päättää, joten siirryn vapaaottelijoiden seuraan. Kyselen kamppailijolta mitä mieltä he olivat sarjan edellisestä pelistä, ja millaisia odotuksia heillä on UFC 2010: Undisputedin suhteen. Ensimmäisenä saan hollille Brandon Veran, joka vaikuttaisi rakastavan videopelejä.
"Pelasin UFC 2009 Undisputedia runsaasti ja pidin siitä kovasti. Hyvä pelattavuus ja nätti grafiikka."
Gabriel Gonzagan jättiläismäinen kroppa näytti luonnossa yhtä valtavalta kuin kuvissakin, ja miehen englanninomaista mongerrusta oli vaikea ymmärtää. Ilmeisesti hän oli peliä kuitenkin kokeillut, mutta ei ilmeisesti ollut perehtynyt siihen sen enempää.
Kevytsarjalainen Gray Maynard hengasi baaritiskillä odottamassa lisää minipurilaisia.
"Pelaan jonkin verran. Tällä hetkellä MX vs ATV Reflex viihtyy konsolissani ja mielestäni se on tolkuttoman vaikea. Mitä UFC 2009 Undisputediin tulee, oli jotenkin kummallista ohjata itsensä virtuaaliversiota kahden tatin välityksellä. Lopulta se luonnistui ihan hyvin, vaikka vähän harjoittelua vaatikin. Reflex, jossa samaan aikaan pitää hallita sekä crossipyörää että sen kuskia, on kuitenkin vaikeampi ja luulen, että minun on lahjoitettava peli pois, ennen kuin särjen konsolini. Hyvä ystäväni on pelissä pätevä ja on hauskaa, kuinka tohkeissaan hän aina on tarttuessaan ohjaimeen."
Niin mahtavaa kuin ottelijoiden kanssa olikin keskustella, gaalailta huipentuu aitoon UFC-matsiin. Istun vain kymmenen metrin päässä kehästä, toisessa kädessä jättiläismäinen hodari ja toisessa kamera. 11400 ihmistä on kerääntynyt katsomaan, kuinka Nate Marquart, Mike Swick, Chael Sonnen, Randy Couture ja moni muu ottelevat UFC:n areenalla. Sali täyttyy käsinkosketeltavasta energiasta, joka ravisuttaa koko ruumista.
Otteluiden jälkeen olen täysin naatti, mutta ilta ei pääty vielä tähän: THQ:n edustaja tulee luokseni ja kysyy haluaisinko osallistua 20 minuutin päästä alkavaan lehdistötilaisuuteen. En emmi sekuntiakaan, sillä kukapa nyt ei haluaisi haastatella itseään Randy Couturea, miestä joka viime hetkillä voitti illan pääottelun Mark Colemania vastaan.
Miten voit? (Couturen toinen silmä on turvonnut ja otsa punoittaa pahasti.)
Oikein hyvin. Olen elämäni parhaassa kunnossa ja kykenin ottelun aikana liikkumaan ja toimimaan nopeasti, kuten näit.
Kuinka vaikeaa oli pudottaa painoa luokkasi maksimiin, 93 kiloon?
Ei mitenkään erityisen hankalaa. Yleensähän painan siinä sadan kilon hujakoilla. Olen todella tarkka ruokavaliostani muutamaa viikkoa ennen kutakin ottelua, ja tuppaan karistamaan ne viimeiset kilot saunassa noin kymmentä tuntia ennen punnitusta. 93 kiloa on minulle se paras mahdollinen painoluokitus, enkä ole koskaan kokenut mitenkään työlääksi pudottaa siihen vaadittavaa painoa.
Mitä seuraavaksi tapahtuu?
En tiedä. Se riippuu Danasta ja Joe Silvasta. Voin oikein hyvin tällä hetkellä, kehoni on kestänyt rankan treenin erinomaisesti ja tuntuu siltä, että kehityn koko ajan paremmaksi ottelijaksi. Tahdon otella ainakin tänä kesänä ja uudestaan syksyllä. Tahdon taistella ainakin kahdesti vielä tänä vuonna. Ainakin.
Olet silminnähden paremmassa kunnossa kuin kuka tahansa muu 46-vuotias. Kuinka väsynyt olet kommentteihin iästäsi?
Ihmiset totta kai kysyvät jatkuvasti milloin aion vetäytyä eläkkeelle. Ei moisesta voi pahastua, olenhan kuitenkin jo 46-vuotias. En kuitenkaan ole koskaan tuntenut, ettei fysiikkani jaksaisi tätä kaikkea, päin vastoin. Rakastan vapaaottelua, elän sen tuomille haasteille ja haluan jatkaa tätä vielä pitkään.
Mitä mieltä olit UFC 2009 Undisputedista?
Pelaan videopelejä todella harvoin ja kokeilin kyseistä peliä vain lyhyen pätkän. Olen kuitenkin kuullut, että se oli erinomainen peli, joka teki vapaaottelulle lajina oikeutta.
Oletko mukana sarjan seuraavassa osassa, UFC 2010: Undisputedissa?
Valitettavasti en. Erosin UFC:sta hetkeksi, sillä emme päässeet yhteisymmärrykseen sopimukseni sisällöstä. Tässä välissä ehdin lupautua mukaan EA Sports MMA -peliin - yritimme saada EA:lta lupaa nimeni ja hahmoni lainaamiseen UFC:n uuteen peliin, mutta he kieltäytyivät. Tämän vuoksi olen mukana vain EA:n vapaaottelupelissä.
Reissuni lähestyy loppuaan. Kaikkien UFC-ottelijoiden tapaaminen ja UFC 109:n näkeminen paikan päällä olivat upeita kokemuksia. UFC 2010: Undisputed vaikuttaisi parantavan peliä kaikilla niillä osin, mistä edellisosan kohdalla jaksoin marista. Animaatiot ovat paremmat, pystyssä otteleminen tuntuu vähemmän kömpelöltä ja mekaaniselta, ja itse pelin laajuutta ja sujuvuutta on hiottu merkittävästi. Vuodesta 2010 näyttäisi tulevan edellistä parempi niin UFC:lle kuin vapaaottelupeleillekin.