Unity on ennen kaikkea pelimoottori eli työkalu, jolla kehittäjät ja sisällöntuottajat tekevät ideoistaan totta. Tavalliselle kuluttajalle Unity on pelimoottori videopelien tekemiseksi. Unity on myös paljon muutakin. Osana Gamescomissa vierailua Gamereactor kävi Unityn näyttelypaikalla katsomassa, miten Unity on tehnyt yhteistyötä suurten ja pienten kehittäjien kanssa. Tarkoituksena on auttaa kehittäjiä kaikissa työvaiheissa, ja lopulta saattaa pelit kuluttajien saataville.
Gamereactor pääsi näkemään, miten Unity toimii kehittäjien kanssa. 10 Chambersin kokenut väki on saanut apua Unityltä, ja toisaalta myös GTFO:n tukeminen jatkuu edelleen. Samalta studiolta on tulossa myös uusi odotettu ja salainen projekti, ja Unity on ollut mukana auttamassa. Toinen haastateltava oli Metric Empire, jonka toiminnallinen ja katseen vangitseva roguelike Battle Shapers julkistetaan pian. Unity haluaa siis tukea kehittäjiä kaikilla tasoilla. Gamereactor pääsi juttelemaan pelinkehittäjien kanssa heidän ajatuksistaan ja hyvistä kokemuksistaan Unityn kanssa työskentelystä.
10 Chambersia johtaa Ulf Andersson, ja hän on kehittänyt vakaalla otteella jo vuosia kovan luokan räiskintää GTFO, joka poistui viime vuonna Early Access -tilasta. Sen jälkeen peliin on julkaistu runsaasti lisämateriaalia ja muita ominaisuuksia. Nyt kehittäjät valmistautuvat saattamaan pelinsä valmiiksi, minkä jälkeen he pääsevät keskittymään uuteen projektiin. 10 Chambers ei halua paljoakaan paljastaa tulevasta pelistään, mutta Andersson kertoi silti GTFO:sta ja siitä, miten Unity on auttanut heitä kehittämään suosioon nousseen pelin.
"Unity on mahtava, sillä me firmana erikoistumme optimoimaan tekemämme pelit, ja tästä esitetäänkin usein kysymyksiä. 'Miksi käytätte Unityä ettekä Unrealia tai jotain muuta vastaavaa?' Me osaamme kyllä koodata grafiikan: kyse ei ole siitä. Mutta kuinka se pelimoottori toimii, millaisia työkaluja siinä on, mitä ohjelmointikieltä se käyttää, miten se hoitaa asioita yhtä aikaa? Unity on paljon mainostanut Burstia eli matematiikkakeskeistä koodinkääntäjäänsä, ja meno on ollut melkoista viimeiset vuodet. Olemme luottaneet paljon sen käyttöön työskennellessämme."
Andersson jatkoi lisäämällä, miten tärkeä Unity on ollut 10 Chambersille ja heidän tulevalle projektilleen. "Uskallan sanoa, ettei tuleva pelimme olisi ollut mahdollinen ainakaan meidän tekemänämme ilman Unitya. Peli on siis tehty Unity ytimessään."
GTFO on saavuttamassa loppunsa, ja 10 Chambers on hiljalleen siirtämässä painopistettään enemmän uuden projektin suuntaan. Gamereactor uskaltautui siis kysymään lisätietoja tulevasta mysteeripelistä ja siitä, mitä GTFO:lla on vielä tarjottavana faneille. Näihin vastauksien saamiseksi kannattaa katsella alla oleva Anderssonin haastattelu.
10 Chambers GTFO-pelinsä kanssa on yksi niistä isommista studioista, joiden kanssa Unity tekee yhteistyötä. Muita ovat sitten ainakin Metric Empire ja heidän tuleva pelinsä Battle Shapers. Ja heidän tilanteensa onkin kokonaan toisenlainen. Battle Shapers on kanadalaisen studion ensimmäinen peli, joka julkaistaan Steamin Early Access -tilassa 3. lokakuuta 2023. Gamereactor haastatteli Metric Empiren yhtä perustajaa ja Battle Shapersin suunnittelusta vastaavaa Pier-Luc Papineau'ta. Selvisi, miten Unity on auttanut kehittäjää luomaan haluamansa pelin.
"Unityn kanssa työskenteleminen on ollut mahtavaa. He ovat auttaneet monin eri tavoin tuotannon aikana. Kaikki alkoi siitä, että halusimme saada käyttöömme paljon työkaluja pelimme kehittämiseen."
Papineau jatkoi: "Meille Unity on ollut kenttäsuunnittelun työkalu. Pelimoottorissa on paljon tietoa, jotka ovat jo valmiiksi kehittäjien käytettävissä. Tämä auttoi huimasti kehitystiimin sisäänajossa, sillä tieto on jo valmiiksi olemassa ja käytettävissä. Apua on saatu avokätisesti myös täällä paikan päällä, ja olemme saaneet käyttää näyttelytilaa The Ashissa."
Toisin kuin monet muut näytteilleasettajat Gamescomissa, Unity valitsi isännöidä pelinkehittäjiä paikallisessa ravintolassa The Ash, joka on aivan Koelnmessen eteläisen sisäänkäynnin vieressä. Hulinan sivussa oleminen mahdollisti sen, että kehittäjät saivat ansaitsemansa huomion. Lisäksi Unityn läsnäolo The Ashissä mahdollisti mieleenpainuvimpien asioiden esittelyn. Ravintolassa oli muun muassa ammattimaiset tatuoija ja parturi Unityn laskuun.
Battle Shaper julkaistaan pian. Katso siis alla oleva haastattelu tietääksesi pelistä lisää. Muun muassa se selviää, mistä innoitusta on haettu, ja miten kehittäjät aikovat toivottaa uudet pelaajat tervetulleiksi.
10 Chambers ja Metric Empire ovat vain kaksi esimerkkiä pelinkehittäjistä, jotka tekevät yhteistyötä Unityn kanssa luodakseen pelejään ja saadakseen työnsä faneille kautta maailman. Made with Unity -ohjelman avulla Unity pystyy nostamaan esille pienempiä indiekehittäjiä. He pääsevät esille Twitch-suoratoistolähetyksissä, tapahtumaesityksissä ja jopa raporteissa, joissa paneudutaan kehitysprosessin yksityiskohtiin.
Vuoden 2023 Gamescomissa tämä esille nostaminen sisälsi myös Unityn sponsoroiman Indie Arenan. Kyseessä on paikka, jossa kokoelma pienen kokoluokan indiekehittäjiä tuodaan yhteen esittelemään tulevia ja uusimpia projektejaan. Muualla Gamescomissa esillepano tuo mieleen enemmänkin huvipuiston huikentelevan tyylin ansiosta. Indie Arena sen sijaan on paljon pienimuotoisempi ja henkilökohtaisempi. Mukana on pelaamisen nostalgiaan vetoamista, sillä jotkut esittelypisteet muistuttavat klassisia pelihallikabinetteja. Ja samalla pelinkehittäjät itse ovat lähellä valmiina puhumaan projekteistaan ja siitä, mikä niistä tekee niin omaleimaisia.
Indie Arenan pelivalikoima oli monipuolinen, ja Unity juhlisti myös niitä odotetuimpia pelejä niiden joukossa. Parhaalle indiepelille jaettiin haluttu Unity CommUnity Award. Näin annetaan tunnustusta myös pienimmille pelinkehittäjille, sillä näin pieni joukko tai yksilö pääsee pelaajien, teknisten taiteilijoiden, veteraanikehittäjien ja fanien juhlimaksi. Vuonna 2023 palkinto annettiin Tomas Salalle The Falconeerin sivuaskeleesta eli spinoffista Bulwark: Falconeer Chronicles. Sala on kehittänyt pelin yksin Unitylla.
Unity on pelimoottori ja alusta, joka auttaa sisällöntuottajia ja kehittäjiä toteuttamaan unelmiensa projekteja ja pelejä. Unity on myös paljon muuta. Se auttaa ja nostaa esille pienempiä pelinkehittäjiä, ja tekee yhteistyötä isompien ja edistyneempien toimijoiden kanssa tehdäkseen heidän unelmistaan totta maailmanlaajuisen yleisön edessä. Unity on tekijöidensä eteenpäin luotsaama, jotka toteuttavat uskomattomia projekteja koko maailman nautittavaksi. Tämän vuoden Gamescom oli vankka osoitus tästä.
Jos sinä tai työryhmäsi olette tekemässä jännittävää projektia ja haluaisitte kertoa siitä Unitylle, voitte toimittaa projektinne Unityn nähtäväksi verkkosivuilla.