Suomi
Gamereactor
artikkelit
F1 2010

Paul Waters kertoo F1 2010:stä

Rata-autoilun kuninkuusluokassa ei riitä, että on nopea kuljettaja. Tämän sai huomata myös Kimi Räikkönen, kun "jäämies" syrjäytettiin kesken sopimuksen espanjalaisella Fernando Alonsolla. Pelaajien on paras varautua vastaavaan mediasirkukseen F1 2010:ssä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Codemastersilla on pitkä ja menestyksekäs historia ajopelien kehittäjänä, mutta Formula 1:ssä studio on vielä kokematon. Se ei silti tarkoita, etteikö studiolla olisi kunnianhimoa. Aiemmassa haastattelussamme F1 2010:n tuottaja Paul Jeal lupasi suuria muun muassa sääjärjestelmästä, uratilasta ja talleista.

Tällä kertaa syvennymme pelin maailmaan studion brändijohtaja Paul Watersin johdolla. Nappasimme miehen varikolta haastatteluun ja kysyimme tarkemmin, kuinka studio yrittää jäljitellä F1-sirkusta.

Kuulemamme mukaan F1 2010 ei keskity vain ajamiseen. Voisitteko valottaa muita ominaisuuksia?

Kun suunnittelimme peliä, meillä oli mottona "ole kuljettaja - elä kuljettajan elämää". Näin ollen pelin keskeisimmät ominaisuudet heijastelevat näitä kahta aspektia: kuljettajana oleminen keskittyy kaikkiin radalla tapahtuviin asioihin - niihin, joista Codemasters tunnetaan sellaisissa peleissä kuin Colin McRae: Dirt ja Colin McRae: Dirt 2. Niihin kuuluvat hämmästyttävät grafiikat, erinomainen ajettavuus, keliolosuhteet, flashback-systeemi ja niin edelleen.

Tämä on mainos:

Elämän eläminen puolestaan antaa ihmisille hieman enemmän. Peliä suunnitellessamme puhuimme monien fanien kanssa, ja suurin osa heistä oli kiinnostunut paitsi ajamisesta myös asioista, jotka tapahtuvat radan ulkopuolella. Niinpä halusimme tuoda myös tämän aspektin peliin. Aiemmissa peleissämme tulit maaliin ja bam - onnittelut, voitit kisan - nyt on aika siirtyä seuraavaan kisaan. F1 2010:ssä hypätään ulos autosta, siirrytään varikolle tapaamaan kisainsinöörejä, kävellään paddockilla ja tavataan mediaa. Haluamme, että pelaajat tempautuvat Formula 1:n maailmaan kokonaisvaltaisesti. Kyse ei ole vain ratin takana istumisesta ja kovaa menemisestä. Se on ehkä isoin osa peliä, mutta siihen liittyvät myös tapahtumat kulisseissa.

Vuorovaikutus median kanssa on erittäin tärkeä osa uraa. Esimerkiksi jos ajat kolarin Lewis Hamiltonin kanssa viimeisellä kierroksella, media tulee tenttaamaan siitä. Saatat syyttää tilanteesta Hamiltonia, mutta sitten toisaalta toivot ehkä ajavasi McLarenilla seuraavalla kaudella, joten on paras olla varovainen, mitä sanoo. Halusimme nostaa esiin vaikeuksia, joita kuljettajat kohtaavat päivittäin oikeassa elämässä.

F1 2010

Tarkalleen ottaen kuinka haastattelut vaikuttavat uraan ja peliin? Muuttavatko tekoälykuljettajat ajotapaansa?

Tämä on mainos:

Itse asiassa kyllä. Mutta se riippuu. Jos sanot sijoille 18 tai 19 sijoittuvaa kuljettajaa huonoksi, hän todennäköisesti loukkaantuu ja ajaa vielä heikommin. Mutta jos loukkaat erittäin taidokasta kuljettajaa, hän todennäköisesti ottaa nokkiinsa ja yrittää ajaa niin lujaa kuin vain pystyy seuraavassa kilpailussa. Se tarkoittaa, että olemme mallintaneet kaikkien kuljettajien luonteenpiirteet. Hamilton on erittäin aggressiivinen, Button ajaa sulavasti ja Schumacherista on hankala päästä ohi - pelaajien tekemiset vaikuttavat näihin aspekteihin.

Millaista tutkimustyötä teitte ratasuunnittelun ja autojen eteen?

Se on moniosainen prosessi. Puhutaan ensin radoista. Lähetimme osan tiimistämme kaikille radoille. He kävelivät ratoja pitkin ja ottivat kuvia viiden metrin välein kaikista suunnista. Pitää muistaa, että radoilla on usein pituutta useita kilometrejä, joten kaverit tekivät pitkää päivää! Sitten he lähettivät kuvat suunnittelijoillemme, jotka käyttivät myös arkistotietoa saadakseen tarkkaa tietoa etäisyyksistä ja korkeuseroista, joten kaikki näyttää varsin realistiselta.

Autojen osalta on samanlainen prosessi, jossa keräsimme tietokoneavusteista suunnittelutietoa talleilta ja myös tarroituksista, jotka luovat auton pinnan. Sitten keskityimme neljään erilaiseen moottoriin, joita mestaruussarjassa käytetään - Ferrarin, Mercedesin, Cosworthin ja Renault'n - ja matkasimme heidän tehtailleen äänittämään moottoriääniä. Jos pelissä ajaa Renault'lla tai Red Bullilla, kuulee konehuoneesta Renault'n äänen, jos ajaa Mercedesillä, kuulee sen äänen, ja niin edelleen. Se oli pitkä prosessi, mutta se mahdollistaa erittäin autenttisen kokemuksen luomisen.

F1 2010

Sanoitte tänään Milanossa, että musiikki ja glamour ovat myös tärkeitä tekijöitä Formula 1 -pelillenne. Mitä tarkoititte?

Uskomme, ettei formuloissa ole kyse vain kuljettajista ja kilpailuista. Minusta F1-pelit ovat olleet perinteisesti aika kuivia - eivät tylsiä, mutta kuivia. Codemasters haluaa katsoa lajia ajajia ja kilpailuita suuremmassa mittakaavassa. Seuratessani formuloita en näe sitä pitkästyttävänä teknisenä urheiluna, vaan jonain suurempana: kuljettajat eivät ole vain rohkeita urheilijoita, vaan maailmanlaajuisia tähtiä. Halusimme sisällyttää saman peliin.

Entäpä pelin nettiominaisuudet? Viimeksi ette olleet lyöneet lukkoon pelaajamääriä.

Nettipelissä on mahdollista pelata 11 muun pelaajan kanssa. Pelaajat voivat valita mitä haluavat pelata, kuten ajaako koko kauden vai vain yhden tai kahden kisan. Kautta on myös mahdollista muokata valitsemalla siihen sisältyvät radat.

F1 2010

Sääjärjestelmäänne on kehuttu - lataako peli todelliset säätiedotteet netistä?

Se on itse asiassa superhieno idea, mutta ei. Keliolosuhteet lasketaan sattumanvaraisesti, mutta ne perustuvat todellisiin kausiin ja paikkoihin. Esimerkiksi Bahrainissa sateen todennäköisyys on minimaalinen, kun taas Indonesiassa se on hyvin korkea. Sää vaikuttaa radan jokaiseen 30 neliösenttimetriin erikseen, ja se on dynaaminen. Kutsumme sitä "Active Track Technologyksi". Se tarkoittaa sitä, että jos radalla sataa ja yhtäkkiä aurinko tulee esiin, tietyt osat radasta alkavat kuivua. Systeemi pystyy laskemaan tarkasti, kuinka märkiä radan eri osat ovat. Kun rata on erittäin märkä, formulan rengas syrjäyttää jopa 18 litraa vettä sekunnissa, joten radalle muodostuu kuivempia uria, joissa voi saada lisää pitoa. Mutta heti kun kuivaa linjaa tekevät autot ohittaa, samaa hyötyä ei saa enää seuraavalla kierroksella. Se on uskomatonta.

Lopuksi, mitä odotatte tältä sarjalta?

En näe mitään syytä, miksi tämä sarja ei voisi tehdä samaa kuin muut tekivät - mitä FIFA teki jalkapallolle, mitä Madden jenkkifutikselle ja mitä Tiger golfille. Yhtiönä uskomme, että aiemmat formulapelit eivät ehkä ole saavuttaneet fanien valtavia odotuksia. Kun yhdistetään lajin koko ja tunnetun ajopelikehittäjän tekninen osaaminen, uskon sarjalla olevan runsaasti potentiaalia.

F1 2010
F1 2010
F1 2010
F1 2010
F1 2010
F1 2010

Aiheeseen liittyviä tekstejä

4
F1 2010Score

F1 2010

ARVIO. Kirjoittaja Jesper Karlsson

Codemastersin odotettu F1 2010 on viihdyttävä ja vauhdikas ajopeli, mutta kovan luokan formulasimulaattoria sen puitteista ei löydy.



Ladataan seuraavaa sisältöä